Skip to main content

PAPARAN TERTUNDA : HARI KE EMPAT DI TURKI

31 May 2013 ( Jumaat )

Hari ini hari terakhir kami di Istanbul sebelum berlepas ke Isparta. Memori dan kenangan serta pengetahuan yang cukup menarik sukar untuk diungkapkan dengan kata kata ,terlalu berharga dan bernilai. Hari ini kami menuju ke destinasi yang merupakan tujuan utama kehadiran kami di bumi Khalifah ini.

Kami catatkan perjalanan panjang kami sepanjang hari ini

8.30 am kami sudah bersiap sedia dengan barangan untuk berlepas ke Isparta. Semalamnya kami telah memesan sebuah van untuk menghantar kami ke Lapangan Terbang, Malangnya Insiden kecil berlaku pemilik Home stay tempat kami menginap tidak memesan van tersebut dengan alasan kami tidak memberikan wang harga van tersebut.Allah memudahkan urusan kami walau pada hari cuti kami berjaya mendapatkan van untuk menghantar kami serta merta di tempat berdekatan.

9.40 am kami sampai di Lapangan terbang dan terus membuat pemeriksaan masuk dengan bantuan yang cukup mesra pelanggang daripada kakitangan lapangan Terbang. Alhamdulillah urusan kami mudah.sementara menunggu penerbangan kami bersarapan pagi di situ.

12. 30 Kami berlepas dari lapangan terbang Antarabangsa Atartuk, Istanbul menuju Lapangan terbang Antalya.Penenrbangan mengambil masa 1 jam 15 minit.

1.45 Penerbangan kami mendarat di Lapangan terbang Antalya, Alhamdulillah.KAmi disambut oleh sheikh Salim sezkin , Isterimnya dan Seorang pelajar perempuan.

2.30 Setelah urusan bagasi selesai kami bertolak menaiki MPV sheikh Salim Menuju Isparta yang mengambil masa 1 jam 30 minit. KAmi menyaksikan pemandangan yang cukup menarik sepanjang perjalanan yang jaraknya lebih kurang 130 km.Gunung ganang, Tasik, Ladang yang saujana mata memandang.Subhanallah.

4.40 pm kami tiba ti MaahadTahfiz Makke Isparta.Mereka kelihatan sidang sibuk mengadakan persiapan untuk sambutan Ihtifal pada 2 Jun 2013.

6.00 pm Kami makan tengahhari merangkap makan malam di situ. Seterusnya kami dibawa ketempat penginapan. Umi Norla dan sahabatnya Umi Saodah menginap dihotel yang disediakan khas oleh Pihak Yayasan Makke manakala kami mengidap di Asrama Bait Arabi di perkampungan SAV yang tidak jauh dari Bandar Isparta. Kami berehat awal pada malamnya setelah melalui perjalana panjang. Esok kami akan meninjau Isparta yang semestinya memberi pengalkaman berguna untuk kami.

* 8.15 pm berkumdang dan waktu isyak menjelang pada jam 10.15 pm.

Ketibaan di Lapangan terbang Antalya

Pemandangan sepanjang perjalanan menuju Isparta

Teruja dengan buah buahan segar

Mekke Tahfiz Lil Banin sibuk mengadakan persiapan Ihtifal

Menikmati hidangan di Mekke Tahfiz Lil Banin, Isparta

Umi Norla dengan kambing yang menyelerakan

Popular posts from this blog

PROGRAM ISRA’ MIKRAJ

Pada 14 April 2018 bersamaan 27 Rejab 1439 Hijrah yang lalu, MTAZ telah mengadakan Program Israj Mikraj yang melibatkan semua pelajar. Program ini diadakan selama satu hari, pelbagai aktiviti yang diadakan, antaranya ialah ceramah Israk Mikraj, Kuiz, Kronologi perjalanan Israk Mikraj dan sebagainya. Dengan adanya program sebegini, pelajar akan mendapat ilmu pengetahuan mengenai perjalanan Israk Mikraj.

MUKHAYYAM TARBAWI

Tarikh : 16, 17, dan 18 ogos 2018 Tempat : Maahad Tahfiz Az Zahrah Unit Bimbingan dan Kaunseling dan Unit Disiplin Maahad Tahfiz Az Zahrah telah mengadakan Program Mukhayyam Tarbawi sebagai satu wasilah untuk bersama menjayakan penerapan nilai murni, pengurusan diri, tarbiyah dan jati diri bagi melahirkan individu dan masyarakat yang unggul dan harmoni. Program berbentuk perkhemahan ini memerlukan kepada semangat pasukan yang kuat untuk menjayakan ‘survival’ sebuah kehidupan yang penuh dengan ujian dan cabaran. Antara aktiviti yang dijalankan ialah Pertandingan kawad kaki, Jalinan silaturahim, Modul sesuap nasi, Jamak qasar, Kembara malam, My Muwasafat Tarbiyah, Slot pertolongan cemas, Malam Kebudayaan dan Kesenian dan laluan berhalangan (survival). Aktiviti-aktiviti ini dapat memberikan dan membentuk keyakinan diri yang tinggi kepada para pelajar dalam menempuh kehidupan yang lebih mencabar kelak.

ITHBAT HAFAZAN MTAZ

Ithbat Hafazan MTAZ berlansung mulai hari ini selama dua hari 11 & 12 Disember 2010. Ithbat Hafazan kategori 5 Juzuk itu di laksanakan oleh Panel jemputan yang mendengar keseluruhan bacaan peserta yang terlibat. Seramai 18 peserta dan 5 Panel terlibat dalam Ithbat kali pertama diadakan ini. MTAZ mendoakan agar peserta dapat lulus keseluruhannya Insyaallah.